Cez Slovensko by mohli jazdiť vlaky kombinovanej dopravy až do Číny
- by Paper Life
Po troch rokoch bol ukončený projekt zapojenia Slovenska do medzinárodnej siete rýchlych vlakov kombinovanej dopravy (KD), financovaný zo zdrojov Európskej únie. V SR projekt chemickej logistiky v strednej Európe – ChemLog zastrešoval Zväz chemického a farmaceutického priemyslu (ZCHFP) SR a podarilo sa mu prezentovať potenciál Slovenska pri prepojení sietí kombinovanej dopravy EÚ, Ukrajiny a Ruska. V prevádzke je už prvá linka kontinentálnej kombinovanej dopravy z Dunajskej Stredy do Duisburgu a pripravuje sa spojenie z ČR na východné Slovensko. Potenciál je však ďaleko väčší cez súkromné, aj pripravované verejné terminály. Kombinovaná doprava je jednou z možností odľahčenia preťažených ciest. Informoval o tom Ing. Jaroslav Čermák, koordinátor projektu ChemLog.
,,Po Európe je vytvorená sieť pravidelných rýchlych vlakov kombinovanej dopravy, ktorá končí západne od Slovenska. Naším cieľom je príprava a zavedenie pravidelného spojenia Slovenska na európsku sieť. Prezentovali sme Slovensko ako alternatívnu trasu východ – západ predovšetkým pre partnerov nemeckého chemického priemyslu, aj ako súčasti európskej dopravnej siete. ZCHFP SR sa takto zapojil do projektu chemickej logistiky v strednej Európe ChemLog, riadeného ministerstvom hospodárstva Saska-Anhaltska z Magdeburgu, SRN v roku 2008 a koncom roku 2012 sa projekt skončil“, konštatoval J. Čermák.
Poukázal na to, že cieľom ChemLogu bolo nájsť ekonomickejšiu, ekologickejšiu a bezpečnejšiu prepravu surovín a výrobkov pre chemický priemysel. Súčasne sa malo znížiť riziko prepravy a následky možných nehôd. Eliminoval by sa tým aj neustále rastúci podiel cestnej dopravy na prepravách pre chémiu.
,,Pre zníženie emisií by mala byť cestná doprava používaná na cestu do terminálu a na väčšie vzdialenosti by už mala byť využitá železnica. To si vyžaduje rozvíjať multimodálnu, alebo častejšie nazývanú kombinovanú prepravu. Pri nej sú návesy, kontajnery, cisternové kontajnery aj výmenné nadstavby sústreďované v termináloch a prekladané na ucelené vlaky. Vlaky sú často prepravované systémom nočného skoku, pritom preprava na vzdialenosti 1000 – 1200 km trvá do 24 hodín. Počas projektu sme mali možnosť oboznámiť sa s logistickými systémami v chemických kombinátoch, námorných prístavoch aj kontajnerových termináloch. Na Slovensku sa kombinovaná doprava využíva hlavne pri prepravách do a z námorných prístavov. V kontinentálnej preprave sa u nás využíva málo, pritom v Európe je každý štvrtý vlak vlakom kombinovanej prepravy. Zavedenie pravidelného pripojenia Slovenska na európsku sieť by umožnilo vytvoriť moderné logistické reťazce pre pravidelné a spoľahlivé dodávky surovín aj odvoz výrobkov. Pre ilustráciu jeden vlak odvezie 40 – 90 kontajnerov a kapacita dvojkoľajnej koridorovej trate je rovnaká ako 6 – 8 prúdovej diaľnice“, povedal J. Čermák.
Poukázal aj na to, že zavedenie pravidelného pripojenia Slovenska na európsku sieť by umožnilo vytvoriť moderné logistické reťazce pre pravidelné dodávky surovín aj odvoz výrobkov. V súčasnosti je chemický priemysel jediným odvetvím, spolupracujúcim s ministerstvom dopravy na príprave a realizácii koncepcií ekologickejšej dopravy vrátane siete terminálov KD. Pritom nemeckí partneri projektu mali záujem hlavne o prepravy Východ – Západ a súčasná pozícia Slovenska je zaujímavá v tom, že prenájmom terminálu v Dobrej je napojené cez sieť dcérskej spoločnosti ruských železníc TransKontajner.
,,Tým, že je Slovensko napojené na siete terminálov Ukrajiny, Ruska až po Čínu, poskytuje príležitosť pre zvýšenie svojho dopravného významu. Na podporu a propagáciu projektu sme zorganizovali viacero akcií, najväčšia bola konferencia v Michalovciach v júni 2011. Zúčastnili sa jej významní predstavitelia dopravcov, operátorov KD a chemického priemyslu SRN, ČR, Talianska, Maďarska, Ruska, Švajčiarska a SR. Naším cieľom bolo ukázať účastníkom prekladacie kapacity v trojuholníku Čierna n.T. – Čop – Záhony. Vďaka reprezentatívnej účasti sa nám takmer podarilo presmerovať na Slovensko linku švajčiarskeho Hupacu, ktorá ale nakoniec vedie cez poľský Slawkow“, povedal J. Čermák.
Dodal, že v tejto oblasti je vybudovaná hlavne kapacitná železničná sieť na rozdiel od slabej cestnej. ,,Potenciál je aj v moderných prečerpávacích a prekládkových kapacitách ŽSSK Cargo, ktoré sme prezentovali našim partnerom. Súčasne sme spracovali Stratégiu rozvoja kombinovanej dopravy chémie v strednej Európe. Partnerom nám bol kolektív profesora Jozefa Gnapa zo Žilinskej univerzity, ktorý spracoval aj ďalšie analýzy z chemickej logistiky. Univerzita sa tak vypracovala medzi špičkové pracoviská chemickej logistiky v strednej Európe, vychovala nových odborníkov a postupne sa stala základňou chemickej logistiky na Slovensku. Projekt sme v októbri 2012 prezentovali zástupcom Európskej komisie DG Move a DG Regio, ktorí ocenili naše výsledky. Uvedomili si, že vytvorili tím, schopný riešiť rozsiahle projekty. Preto pokračujeme v projekte ChemLog Tracking & Tracing, zameranom na zjednotenie systémov monitorovania zvlášť nebezpečného nákladu na báze systému Galileo“, uzavrel J. Čermák.
Podrobnejšie informácie:
Zväz chemického a farmaceutického priemyslu Slovenskej republiky
www.zchfp.sk
Ing. Jaroslav Čermák, koordinátor projektu ChemLog
email: JCermak@duslo.sk
tel. +421 31 775 2328
mobil +421 918 861 842