Slováci dávali v lete prednosť luxusu. Volili letecké zájazdy s all inclusive službami, častejšie vyrážali za exotikou
- by LesenskyCZ
Tradičné dovolenkové destinácie, ale aj exotické krajiny boli tento rok v lete v centre záujmu slovenských turistov. Najobľúbenejšou destináciou sa rovnako ako vlani stalo Grécko, obľúbené boli aj zájazdy do Bulharska alebo Španielska. Zvýšený záujem však Slováci v tohtoročnej sezóne mali o zájazdy na Kanárske ostrovy, Kapverdy alebo Maledivy. Na svoju dovolenku turisti najčastejšie volili stravovanie v podobe all inclusive a leteckú dopravu, ubytovávali sa predovšetkým v štvorhviezdičkových hoteloch.
Tradične najobľúbenejšou dovolenkovou destináciou Slovákou, ktorí preferujú organizované zájazdy od cestovných kancelárií, sa aj tento rok stali grécke ostrovy. Grécko tak v lete tvorilo 26% podiel na celkovom predaji dovoleniek cestovnej agentúry Invia. 15% podiel na celkovom predaji potom tvorilo Bulharsko a zhodne Chorvátsko. Medzi štyri najobľúbenejšie destinácie Slovákov sa tento rok zaradil Egypt, ktorý tvoril 11% podiel na celkovom predaji dovoleniek. Cestovná agentúra Invia zaznamenala vyšší dopyt po európskych destináciach. Taliansko napríklad v porovnaní s minulým rokom volilo o 18 % osôb viac, destinácia na juhu Európy sa tak stala piatou najobľúbenejšou krajinou.
Slovenskí turisti prišli na chuť exotike
Najväčší nárast dopytu však cestovná agentúra Invia zaznamenala v prípade exotických destinácií. Dovolenku na Kapverdských ostrovoch napríklad tento rok v lete volilo o 63 % viac osôb ako vlani, takmer 50% nárast objednávok zaznamenala cestovná agentúra Invia v prípade Tuniska. Obe krajiny tak tento rok patrili medzi desať najpopulárnejších dovolenkových destinácií Slovákov. „Enormný záujem je aj o ďaľšie exotické destinácie. Zvýšený záujem sa tento rok týkal predovšetkým Kanárskych ostrovov, ale aj vzdialenejších krajín, akými sú Dominikánska republika alebo Maledivy,“ predstavil tohtoročný dopyt Michal Tůma, marketingový riaditeľ cestovnej agentúry Invia, ktorá je najväčším internetovým predajcom zájazdov na slovenskom trhu. Vyššia popularita je spôsobená najmä lepšou finančnou aj leteckou dostupnosťou exotických destinácií.
V prípade vybraných destinácií tento rok došlo k zníženiu priemernej ceny predaného zájazdu. „Z tradičných dovolenkových destinácií najviac poklesla cena zájazdov do Talianska a Turecka, priemerná cena zájazdu na osobu je medziročne o 39, resp. 33 eur nižšia. Vďaka zvýšeniu dopytu po exotických destináciach tiež došlo k zníženiu priemernej ceny zájazdu aj do vzdialenejších krajín,“ dodal Michal Tůma. Celkovo tak tento rok slovenskí turisti minuli za dovolenku priemerne 529 eur na osobu.
Väčšina Slovákov si na dovolenke dopriavala all inclusive stravu
Najväčší záujem bol v lete o pobyty so stravou all inclusive, ktoré tvorili 70 % zo všetkých predaných zájazdov. Klienti cestovnej agentúry Invia v priemere minuli za all inclusive zájazdy 606 eur na osobu. Druhé najobľúbenejšie boli pobyty s polpenziou, ktoré tvorili 17% podiel na predaji dovoleniek. Dovolenku bez zaistenej stravy v letnej sezóne preferovalo 7 % slovenských turistov a 4 % cestovateľov malo zaistených len raňajky.
Turisti sa najčastejšie ubytovávali v štvorhviezdičkových hoteloch, ktoré tvorili 38 % z celkového dopytu cestovnej agentúry Invia. Trojhviezdičkové hotely volilo 32 % turistov a päťhviezdičkové 17 % cestovateľov. Práve podiel predaja zájazdov s ubytovaním v päťhviezdičkových hoteloch medziročne klesol, a to o 7 percentuálnych bodov. Priemerná cena zájazdov s ubytovaním v trojhviezdičkovom hoteli sa pohybovala na úrovni 431 eur na osobu, za štvorhviezdičkový hotel si ľudia priplácali v priemere 180 eur a za päťhviezdičkový 258 eur na osobu. Dovolenku si slovenskí turisti volili v 95 % prípadoch v dĺžke 8 dní.
Leteckú dopravu využilo takmer 80 % turistov
Zákazníci cestovnej agentúry Invia sa v lete dopravovali na svoju dovolenku najčastejšie lietadlom. „Letecké zájazdy tvorili na celkovom predaji dovoleniek dokonca 78 %. Priemerná cena predaných leteckých pobytov v tomto roku dosahovala úroveň 606 eur na osobu,“ dodal Michal Tůma z cestovnej agentúry Invia. O cestovanie autobusom mali Slováci, naopak, najmenší záujem, zájazdy s autobusovou dopravou predstavovali len 5 % z celkového predaja. Vlastnú dopravu volilo 17 % turistov. Tento druh dovolenky ich pritom vyšiel najlacnejšie, priemerne 243 eur na osobu.
Prehľad štatistík predaja dovoleniek cestovnej agentúry Invia:
10 najobľúbenejších destinácií v letnej dovolenkovej sezóne
Destinácia | Podiel na predaji leto 2016 | Priemerná cena na osobu 2016 v Eurách | Podiel na predaji leto 2015 | Priemerná cena na osobu 2015 v Eurách | |
Grécko | 26 % | 594 | 22 % | 565 | |
Bulharsko | 15 % | 468 | 13 % | 477 | |
|
15 % | 272 | 14 % | 288 | |
Egypt | 11 % | 531 | 13 % | 549 | |
Taliansko | 10 % | 492 | 7 % | 531 | |
Turecko | 8 % | 602 | 17 % | 635 | |
Španielsko | 4 % | 697 | 3 % | 715 | |
Kapverdské ostrovy | 2 % | 930 | 1 % | 884 | |
Tunisko | 2 % | 477 | 1 % | 457 | |
Cyprus | 1 % | 776 | 3 % | 730 |
Predaj dovoleniek podľa typu stravy
Typ stravy | Podiel na predaji leto 2016 | Priemerná cena na osobu 2016 v Eurách | Podiel na predaji leto 2015 | Priemerná cena na osobu 2015 v Eurách |
All inclusive | 70 % | 606 | 72 % | 605 |
Polpenzia | 18 % | 382 | 17 % | 371 |
Bez stravy | 7 % | 206 | 6 % | 214 |
Raňajky | 4 % | 433 | 4 % | 405 |
Plná penzia | 1 % | 546 | 0,5 % | 432 |
Predaj dovoleniek podľa typu dopravy
Typ dopravy | Podiel na predaji leto 2016 | Priemerná cena na osobu 2016 v Eurách | Podiel na predaji leto 2015 | Priemerná cena na osobu 2015 v Eurách |
Letecky | 78 % | 606 | 79 % | 602 |
Vlastná | 17 % | 243 | 15 % | 253 |
Autobus | 5 % | 307 | 6 % | 315 |
Predaj dovoleniek podľa úrovne hotelu
Typ stravy | Podiel na predaji leto 2016 | Priemerná cena na osobu 2016 v Eurách | Podiel na predaji leto 2015 | Priemerná cena na osobu 2015 v Eurách |
Hotel 4* | 38 % | 611 | 38 % | 582 |
Hotel 3* | 32 % | 431 | 28 % | 420 |
Hotel 5* | 17 % | 689 | 23 % | 703 |
Hotel 2* | 8 % | 319 | 7 % | 315 |
Bez označenia | 5 % | 324 | 5 % | 312 |
Zdroj: Štatistiky Invia